W dniach 21 grudnia - 6 stycznia dziekanat USM jest nieczynny
Kraje członkowskie UE | |||
Belgia Bułgaria Czechy Dania Niemcy Estonia Irlandia |
Grecja Hiszpania Francja Chorwacja Włochy Cypr Łotwa |
Litwa Luksemburg Węgry Malta Holandia Austria Polska |
Portugalia Rumunia Słowenia Słowacja Finlandia Szwecja |
Kraje spoza UE | |||
Macedonia Północna |
Islandia Liechtenstein |
Norwegia Turcja Serbia |
Celem akcji 1 jest ułatwienie wyjazdów zagranicznych studentom i pracownikom instytucji uczestniczących w programie. W ramach wymiany studentów i pracowników z innych krajów organizowane są zajęcia dydaktyczne, szkolenia, kursy dokształcające i działania wolontariackie.
Akcja 2 skierowana jest na rozwój systemu kształcenia i szkolenia oraz rozszerzenie oferty skierowanej do młodzieży. W ramach tej akcji wyróżnia się następujące działania:
Partnerstwa strategiczne – wspieranie innowacji i wspólnych inicjatyw promujących współpracę, partnerstwo w uczeniu się i wymianę doświadczeń.
Sojusze na rzecz wiedzy – promowanie innowacyjności w szkolnictwie wyższym i przedsiębiorstwach, a przez to przyczynianie się do opracowywania nowych koncepcji nauczania i uczenia się, rozwoju przedsiębiorczości oraz modernizacji systemów szkolnictwa wyższego w Europie.
Sojusze na rzecz umiejętności sektorowych – zapewnienie lepszego dopasowania kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Sojusze ułatwiają wyjazdy do pracy za granicą i uznawanie kwalifikacji jednocześnie wprowadzając modernizację kształcenia i szkolenia zawodowego, wymiany wiedzy i dobrych praktyk.
Budowanie potencjału szkolnictwa wyższego – wspieranie modernizacji, dostępności i umiędzynarodowienia w dziedzinie szkolnictwa wyższego w krajach partnerskich.
Budowanie potencjału w działaniach z udziałem młodzieży – wspieranie pracy z młodzieżą, pozaformalnego uczenia się i projektów wolontariackich oraz promowanie pozaformalnego uczenia się w krajach partnerskich.
Działania dotyczące uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym poprzez dyskusje z politykami oraz podnoszenie wiedzy w dziedzinie edukacji, szkoleń i działań skierowanych do młodzieży
Działania w zakresie nauczania, badań i debaty politycznej dotyczącej tematyki UE i jej polityki
Projekty których celem jest opracowanie i realizacja wspólnych działań na rzecz promowania sportu i aktywności fizycznej, określania i wdrażania innowacyjnych praktyk w dziedzinie sportu oraz organizowanie niekomercyjnych imprez promujących aktywność sportową.
Strategia internacjonalizacjiUmiędzynarodowienie jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stoi szkolnictwo wyższe w Polsce i na całym świecie. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego definiuje proces ten jako nie tylko podejmowanie studiów przez studentów zagranicznych w Polsce, ale także długo i krótkoterminowe zatrudnianie kadry naukowej z zagranicy czy uczestnictwo polskich naukowców w międzynarodowych programach edukacyjnych i badawczych. Umiędzynarodowienie to także pozyskiwanie oraz wymiana wiedzy i doświadczeń. Wreszcie jest to również partycypacja w międzynarodowych programach wymiany studentów i kadry, takich jak Erasmus+. USM przykłada dużą wagę do internacjonalizacji w celu zapewnienia wysokiej jakości nauczania i prowadzonych badań, a opracowana i przyjęta Deklaracja Polityki Erasmusa – Erasmus Policy Statement (EPS) zaakceptowana przez KE formułuje działania podejmowane i planowane na najbliższe lata w celu zapewnienia studentom i pracownikom możliwości zdobywania międzynarodowego doświadczenia zarówno w zakresie mobilności, jak i prowadzenia projektów z jednostkami zagranicznymi. Na lata 2020-2027 Komisja Europejska przyznała USM Kartę Erasmus Szkolnictwa Wyższego – Erasmus Charter for Higher Education (ECHE) uprawniającą do korzystania z funduszy europejskich, w tym programu Erasmus+. |
Udział USM w programie E+ ma na celu osiągnięcie wymienionych poniżej celów polityki umiędzynarodowienia – i stanowi przy tym kluczowe narzędzie modernizacji i umiędzynarodowienia uczelni, tj.:
1) podnoszenie jakości kształcenia i jej adekwatności – poprawa struktury i treści programów kształcenia, skupiająca się na opracowaniu elastycznych ścieżek edukacyjnych, stanowiących konkurencyjne narzędzie spełniające oczekiwania globalnego rynku pracy, dzięki stworzeniu innowacyjnej platform kształcenia, wspólnego rozwoju i powiązania wyników badań naukowych z potrzebami przedsiębiorstw. Jakość kształcenia oraz badań naukowych ukierunkowanych na innowacyjność rozwiązań stanowi podstawę działań USM
i wymaga podjęcia działań na poprawę jakości programów kształcenia i pozyskania uznania międzynarodowego. Udział w programie E+ zapewni jakość, która może być pozyskana poprzez zwiększenie liczby zagranicznych profesorów (kadry dydaktycznej) prowadzących przedmioty w formie wykładów, czyli zaangażowanie wysokiej klasy specjalistów o uznanym autorytecie naukowym w prowadzenie zajęć oraz wdrażanie dobrych praktyk od partnerów zagranicznych, a także wymiana doświadczeń i zasobów pomiędzy uniwersytetami i instytucjami partnerskimi.
2) zwiększenie liczby studentów z Polski i zagranicznych zainteresowanych zdobyciem międzynarodowego doświadczenia, dzięki ofercie studiów realizowanych za granicą, udział w zagranicznych programach praktyk opartych na dziedzinach kształcenia będących przedmiotem ich zainteresowania, prowadzenie wspólnych programów z uczelniami zagranicznymi oraz podwójnego dyplomowania.
3) podnoszenie jakości poprzez realizację mobilności oraz współpracę międzynarodową dającą studentom i pracownikom szersze możliwości zdobycia dodatkowych umiejętności – realizowane na mocy podpisywanych umów współpracy międzyinstytucjonalnej na rzecz wymiany i łączenia posiadanych zasobów, poznawania różnych rynków oraz działania na arenie międzynarodowej w środowisku globalnym.
4) wspieranie dążenia do doskonałości poprzez skuteczne finansowanie studentów i pracowników – dzięki motywowaniu i nagradzaniu najlepszych uczniów i dydaktyków, zapewnianie instrumentów doradztwa i wspieranie międzynarodowej współpracy i wymiany, wspieranie tworzenia międzynarodowych projektów edukacyjnych i badawczych, wspieranie wszelkich podejmowanych działań zgodnych z przyjętą strategią internacjonalizacji.
5) aktywowanie współpracy międzynarodowej na rzecz wspólnych studiów, tworzenia sieci, partnerstw strategicznych, sojuszy na rzecz wiedzy i rozwoju projektów poprzez wnioskowanie o dofinansowanie zewnętrzne ze środków program Erasmus+ oraz budowanie możliwości zdobycia dodatkowych umiejętności przez studentów i pracowników w celu rozwoju prac badawczych w kontekście środowiska globalnego. Będzie to miało zasadnicze znaczenie w zapewnieniu studentom i pracownikom możliwości zdobycia międzynarodowego doświadczenia skoncentrowanego na innowacjach i zapewnieniu wysokiej jakości, aby można było wnieść istotny wkład w środowisko – społeczność, rynek i przedsiębiorstwa – lokalnie, jak i międzynarodowo.
6) budowanie trwałego trójkąta współpracy – uczelnia wyższa – ośrodek badawczy – przedsiębiorcy – w celu dążenia do doskonałości i rozwoju regionalnego – realizowanego dzięki ustanowieniu sieci partnerstwa międzynarodowego, partnerstw strategicznych lub wdrożenia działań innych projektów mających na celu prowadzenie szkolenia i praktyk/ staży w zakresie przedsiębiorczości, spełniających oczekiwania rynkowe, kształcąc wysoko wykwalifikowanych absolwentów.
W bieżącym okresie USM podejmuje działania zmierzające do wzmocnienia strategii internacjonalizacji, która jest w pełni realizowana przez Uczelnię w kwestii poszukiwania nowych parterów do współpracy w dziedzinie nauk o zdrowiu, kosmetologii, dietetyki, administracji, ekonomii i pedagogiki. Budowanie partnerstw
i tworzenie sieci międzynarodowych współpracy uczelni to główne działania, które USM zamierza podjąć
w najbliższym czasie, które stanowią założenia planu strategicznego współpracy międzynarodowej. Udostępnianie posiadanych zasobów, nakładów pracy i wiedzy między partnerami daje siłę i konkurencyjność wszystkim partnerom, z uwagi na dostępności do zasobów, w tym do wiedzy, zasobów ludzkich i organizacyjnych (materialnych).
Największym potencjałem USM jest struktura, która jest elastyczna na zmiany i może być stosunkowo łatwo dostosowywana do wymogów rynkowych, w tym oczekiwań studentów i kandydatów, stale monitorowanych przez administrację. Wszystkie zmiany wymagają zaangażowania dodatkowych zasobów oraz budowania współpracy globalnej, a realizacja działań w E+ pozwoli na budowanie pozycji, oferującej rozwój.
External links: |