https://usmbm.edu.pl/wp-content/uploads/2020/07/5-1-3-2.jpg

Czym są Studenckie Praktyki Zawodowe?

Studenckie Praktyki Zawodowe, są częścią planu studiów oraz programu nauczania. Oznacza to, że każdy student musi je zaliczyć w trakcie trwania studiów.

Studenckie Praktyki Zawodowe mają za zadanie:

  • poszerzyć wiedzę Studentów;
  • przygotować do wykonywania określonego zawodu;
  • pogłębić wiedzę teoretyczną;
  • kształtować umiejętności niezbędne do przyszłej pracy zawodowej;
  • dać szansę zdobycia doświadczenia zawodowego;
  • zapoznanie z regułami rządzącymi rynkiem pracy.

Nabyte podczas praktyk umiejętności powinny umożliwić absolwentowi łatwiejsze uzyskanie pracy w zmieniających się warunkach gospodarki, nastawionej na rozwój, dopasowanie się do potrzeb wyrażanych przez klientów oraz przygotowanie do nadążania za dynamicznie zmieniającym się rynkiem.

Przedsiębiorstwo lub instytucja przyjmująca studentów na praktykę ma z kolei możliwość poznać potencjalnych przyszłych pracowników, wykorzystać ich pracowitość i wiedzę, a także wpływać na dalszy bieg ich studiów w celu dopasowania ich umiejętności do swoich potrzeb. Praktyczne działanie, przy wykorzystaniu wiedzy teoretycznej, daje studentowi poczucie bycia na właściwym miejscu. Może je zapewnić właśnie praca, w której może się on sprawdzić i skonfrontować swoją wiedzę z praktycznym jej wykorzystaniem.

Koordynatorem Studenckich Praktyk Zawodowych w Uczelni Społeczno-Medycznej jest:

mgr Andrzej Bieżuński – Pełnomocnik Rektora ds. Praktyk, Karier i Interesariuszy Zewnętrznych
mail: a.biezunski@usmbm.edu.pl

Instrukcja przebiegu praktyk

Do ogólnych celów praktyki zalicza się:

  • Wprowadzenie do praktycznego wykonywania zawodu, do którego przygotowują studia na poszczególnych kierunkach, specjalnościach oraz zakresach studiów podyplomowych;
  • Wykształcenie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej zdobytej w toku studiów w praktyce – integracja wiedzy teoretycznej z praktyką;
  • Poznawanie środowiska zawodowego, radzenie sobie w trudnych sytuacjach oraz rozwiązywanie realnych problemów zawodowych;
  • Rozwój kompetencji zawodowych studenta w ramach wybranego kierunku, zdobycie i pogłębienie umiejętności praktycznych;
  • Zdobywanie doświadczenia w samodzielnym i zespołowym wykonywaniu obowiązków zawodowych;
  • Poznanie organizacji pracy i warunków w różnych zakładach pracy;
  • Kształtowanie wysokiej kultury zawodowej oraz postaw etycznych właściwych dla danej organizacji pracy odpowiadającej współczesnym tendencjom w gospodarce, administracji i nauce;
  • Uświadomienie znaczenia twórczej i poszukującej postawy w procesie edukacyjnym oraz wzmocnienie motywacji do pracy zawodowej, poprzez doskonalenie kompetencji zawodowych i osobistych;
  • Kształtowanie spostrzegawczości oraz zdolności samodzielnego i krytycznego myślenia i zdolności planowania czasu pracy;
  • Gromadzenie materiałów i doświadczeń niezbędnych lub wspomagających w pisaniu pracy dyplomowej;
  • Przyjęcie przez studenta odpowiedzialności za własne kształcenie;
  • Umożliwienie studentowi dokonania oceny rynku pracy, weryfikacji jego
    predyspozycji do wykonywania zawodu, poznanie oczekiwań pracodawców względem pracowników i nawiązanie kontaktów zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w przyszłości.
  • Wymiar czasu praktyki na poszczególnych kierunkach studiów, specjalnościach,
    formach i poziomach kształcenia oraz na studiach podyplomowych określają programy kształcenia uchwalane przez Radę Wydziału dla danego cyklu kształcenia.
  • Programy praktyk przygotowywane są przez Dziekana dla poszczególnych kierunków i specjalności lub dla form i poziomów kształcenia dla danego naboru studiów oraz dla danego zakresu studiów podyplomowych.
  • Praktyki realizowane są w instytucjach, firmach, placówkach oświatowych,
    instytucjach resocjalizacyjnych, placówkach leczniczych, jednostkach gospodarczych, administracyjnych, finansowych i innych podmiotach gospodarczych zwanych dalej „Podmiotem”.
  • Praktyki mogą podlegać hospitacji przeprowadzanej przez Dziekana lub osobę przez niego wyznaczoną spośród nauczycieli akademickich, zgodnie z wcześniej
    przygotowanym harmonogramem.
  • Student/słuchacz po dopełnieniu formalności wymaganych przez Uczelnię może
    zorganizować praktykę we własnym zakresie.
  • W przypadku studentów/słuchaczy, którzy samodzielnie dokonują wyboru miejsca odbywania praktyki, podstawą jej realizacji jest umowa zawarta pomiędzy Uczelnią, Podmiotem i studentem/słuchaczem. Na tej podstawie student/słuchacz otrzymuje skierowanie wydane przez Uczelnię.
  • Praktyki odbywają się na podstawie skierowania wystawionego przez Dziekana lub Pełnomocnika Rektora ds. Praktyk, Karier i Interesariuszy Zewnętrznych, według Programu praktyk opracowanego dla poszczególnych kierunków, specjalności, form i poziomów kształcenia lub zakresów studiów podyplomowych.
  • Przed rozpoczęciem praktyki student/słuchacz zobowiązany jest odebrać z Uczelni:
    • Skierowanie (Załącznik 1) lub umowę,
    • Program praktyk,
    • Podpis i pieczęć na pobranym i wydrukowanym ze strony Uczelni Dzienniku Praktyk, w którym następuje potwierdzenie odbycia praktyki;
    • Opinia – protokół praktyki odbytej przez studenta/słuchacza opinia – w przypadku praktyki na kierunkach i specjalnościach nauczycielskich.
    • Wniosek w przypadku ubiegania się przez studenta/słuchacza o zaliczenie praktyk (bez ich odbycia) – zgodnie z § 9 ust. 1 regulaminu praktyk (Załącznik 2).
  • Student/słuchacz realizuje praktykę w czasie i w trybie uzgodnionym z osobą wskazaną przez Podmiot jako opiekuna praktyk.
  • Odbywanie praktyki nie może kolidować z innymi zajęciami w toku studiów.
  • Student/słuchacz przed otrzymaniem skierowania na praktykę jest zobowiązany złożyć pisemne oświadczenie o posiadanym ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz spełnić inne warunki, opisane szczegółowo w Programie praktyk danego kierunku studiów .

Praktyki mają za zadanie:

  • Poszerzyć wiedzę Studentów;
  • Przygotować do wykonywania określonego zawodu;
  • Pogłębić wiedzę teoretyczną;
  • Kształtować umiejętności niezbędne do przyszłej pracy zawodowej;
  • Dać szansę zdobycia doświadczenia zawodowego;
  • Zapoznanie z regułami rządzącymi rynkiem pracy.

Nabyte podczas praktyk umiejętności powinny umożliwić absolwentowi łatwiejsze uzyskanie pracy w zmieniających się warunkach gospodarki, nastawionej na rozwój, dopasowanie się do potrzeb wyrażanych przez klientów oraz przygotowanie do nadążania za dynamicznie zmieniającym się rynkiem.

Przedsiębiorstwo lub instytucja przyjmująca studentów na praktykę ma z kolei możliwość poznać potencjalnych przyszłych pracowników, wykorzystać ich pracowitość i wiedzę, a także wpływać na dalszy bieg ich studiów w celu dopasowania ich umiejętności do swoich potrzeb. Praktyczne działanie, przy wykorzystaniu wiedzy teoretycznej, daje studentowi poczucie bycia na właściwym miejscu. Może je zapewnić właśnie praca, w której może się on sprawdzić i skonfrontować swoją wiedzę z praktycznym jej wykorzystaniem.