PUBLIKACJE

Publikacje wydane pod redakcją naukową dr hab. Beaty Mydłowskiej, prof. USM 

Romantyzm w dyskursach pedagogiki kultury

Wydawnictwo Difin
2024 r.

Spis treści

Słowo wstępne

Rozdział 1. Romantyzm we współczesnej myśli pedagogicznej
Bogusław Śliwerski

Rozdział 2. Romantyzm dziś – relektury, odkrycia i gry
Ewa Paczoska

Rozdział 3. Światopogląd romantyczny dziś, czyli po co nam romantyzm
Jakub Z. Lichański

Rozdział 4. Czy romantyzm jest nam wciąż potrzebny? Pedagogiczne rozważania nad kanonem romantycznym z perspektywy współczesnych przemian kulturowych
Krystyna Pankowska

Rozdział 5. Frazy słowne romantyków nieśmiertelnymi kodami kultury
Ewa Lewandowska-Tarasiuk

Rozdział 6. Więcej szkiełka i oka, a mniej czucia i wiary!
Irena Pospiszyl

Rozdział 7. Śladami romantycznej wrażliwości w polskiej kulturze współczesnej
Stefan M. Kwiatkowski, Beata Mydłowska

Rozdział 8. „O roku ów…” Wielokrotne odczytywanie Pana Tadeusza
Katarzyna Bzowska

Rozdział 9. Metafora pana i niewolnika egzemplifikacją przemian mentalnych epoki romantyzmu
Kazimierz Pospiszyl

Rozdział 10. Romantyzm i młodzi XXI wieku. Recepcja epoki z perspektywy szkoły. Studium przypadku
Jacek Chrobak

Rozdział 11. Czy romantyzm wart wysiłku?
Włodzimierz Mier-Jędrzejowicz

Rozdział 12. Romantyzm Sanah. Głos studentki
Aleksandra Subdysiak

O autorach
Bibliografia

Satysfakcja z pracy osadzonych w polskich zakładach karnych jako zasadniczy determinant skutecznego procesu resocjalizacji

Wydawnictwo Episteme
2023 r.

Spis treści

WPROWADZENIE…………………………………………………………………………………………………………………………………… 5

ROZDZIAŁ I…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10

PRACA W ŻYCIU CZŁOWIEKA………………………………………………………………………………………………………….. 10

  1. Poglądy na istotę pracy jako jeden z fundamentów życia społecznego…………………………………….. 10
  2. Aksjologiczny wymiar pracy ludzkiej we współczesnej literaturze przedmiotu………………………… 20
  3. Społeczne implikacje bezrobocia………………………………………………………………………………………………… 27
  4. Środowisko pracy w procesie kształtowania poczucia własnej wartości i pozytywnych relacji z innymi 45
  5. Znaczenie pracy w życiu człowieka w kontekście jej funkcji społecznych………………………………… 49

ROZDZIAŁ II………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 66

PRACA JAKO FORMA ODDZIAŁYWANIA RESOCJALIZACYJNEGO………………………………………….. 66

2.1. Praca jako metoda resocjalizacji…………………………………………………………………………………………………. 66

2.2. Organizacja procesu resocjalizacji przez pracę………………………………………………………………………….. 77

2.3. Prawne regulacje dotyczące pracy osób skazanych na karę pozbawienia wolności……………………. 92

2.4. Skutki społeczne zatrudniania skazanych…………………………………………………………………………………… 104

2.5. Formy i metody pracy osób osadzonych……………………………………………………………………………………. 109

2.6. Skuteczność pracy w procesie resocjalizacji……………………………………………………………………………… 125

ROZDZIAŁ III………………………………………………………………………………………………………………………………………. 137

SATYSFAKCJA Z PRACY I SAMOOCENA JAKO DETERMINANTY SKUTECZNOŚCI PRACY OSADZONYCH     137

3.1. Satysfakcji z pracy……………………………………………………………………………………………………………………… 138

3.2. Samoocena…………………………………………………………………………………………………………………………………. 151

3.3. Satysfakcja i samoocena – odniesienia teoretyczne…………………………………………………………………… 162

ROZDZIAŁ IV………………………………………………………………………………………………………………………………………. 171

METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH……………………………………………………………………………………………. 171

4.1. Przedmiot i cel badań………………………………………………………………………………………………………………… 171

4.2. Problem badawczy i pytania badawcze……………………………………………………………………………………… 175

4.3. Zmienne i wskaźniki…………………………………………………………………………………………………………………… 177

4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze……………………………………………………………………………………… 186

4.5. Charakterystyka terenu badań i badanej próby…………………………………………………………………………. 190

4.6. Organizacja badań i procedura badawcza………………………………………………………………………………… 197

ROZDZIAŁ V……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 200

OPIS I ANALIZA WYNIKÓW BADANIA WŁASNEGO…………………………………………………………………… 200

5.1. Charakterystyka próby badawczej…………………………………………………………………………………………….. 200

5.1.1. Charakterystyka obecnej sytuacji zawodowej osób z grupy badawczej………………………………….. 215

5.1.2. Preferencje dotyczące pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności………………………. 219

5.1.3. Opinie na temat pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności………………………………… 221

5.1.4. Plany dotyczące pracy po odbyciu kary pozbawienia wolności……………………………………………… 225

5.2. Charakterystyka poziomu samooceny więźniów………………………………………………………………………… 226

5.2.1. Samoocena skazanych w zależności od różnych zmiennych socjodemograficznych……………….. 229

5.3. Miejsce pracy w systemie wartości……………………………………………………………………………………………. 264

5.4. Poziom satysfakcji z pracy więźniów…………………………………………………………………………………………. 269

5.5. Relacje pomiędzy samooceną więźniów a ich satysfakcją z pracy…………………………………………….. 272

5.6. Relacje pomiędzy systemem wartości osadzonych a ich satysfakcją z pracy……………………………… 273

5.7. Relacje pomiędzy statusem społecznym osadzonych a ich satysfakcją z pracy………………………….. 293

5.8. Relacje pomiędzy miejscem pracy osadzonych a ich satysfakcją z jej wykonywania…………………. 327

5.9. Relacja pomiędzy okresem przebywania w więzieniu a satysfakcją z pracy………………………………. 357

5.10. Różnice pomiędzy więźniami pierwszy raz skazanymi a recydywistami w poziomie satysfakcji z podejmowanej pracy        361

ROZDZIAŁ VI………………………………………………………………………………………………………………………………………. 365

WNIOSKI I REKOMENDACJE…………………………………………………………………………………………………………… 365

6.1. Wnioski………………………………………………………………………………………………………………………………………. 365

6.2. Rekomendacje……………………………………………………………………………………………………………………………. 370

BIBLIOGRAFIA…………………………………………………………………………………………………………………………………… 380

SPIS TABEL…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 403

SPIS RYSUNKÓW……………………………………………………………………………………………………………………………….. 414

ZAŁĄCZNIK 1……………………………………………………………………………………………………………………………………… 415

KWESTIONARIUSZ AUTORSKI……………………………………………………………………………………………………….. 415

Listy do profesora Stefana M. Kwiatkowskiego

Wydawnictwo DiG
2023 r.

Spis treści

WPROWADZENIE 4
Listy do Jubilata napisali:
Tadeusz Aleksander 8
Ewa Solarczyk – Ambrozik i Wiesław Ambrozik 12
Irena Androszczuk 14
Józefa Bałachowicz 16
Henryk Bednarczyk 18
Ryszard Bera 20
Justyna Bluszcz 24
Krystyna Chałas 26
Honorata Ciara i Dorota Gołuch 27
Danuta Cichy 30
Agnieszka Cybal-Michalska 32
Maria Czerepaniak-Walczak 35
Mirosława Nowak-Dziemianowicz 40
Michał Federowicz 44
Waldemar Furmanek 48
Zenon Gajdzica 56
Ryszard Gerlach 59
Danuta Gielarowska 64
Agnieszka Gromkowska-Melosik 66
Elżbieta Hoffmann 67
Beata Jakimiuk 70
Urszula Jeruszka 72
Stanisław Juszczyk 75
Kazimierz Karolczak 79
Marek Konopczyński 83
Mirosław Kowalski 86
Wasyl Kremień 93
Barbara Kromolicka 94
Zbigniew Kwieciński 96
Tadeusz Lewowicki 98
Jan Łaszczyk 102
Joanna M. Łukasik 106
Joanna Madalińska-Michalak 109
Zbigniew Marciniak 113
Barbara Marcinkowska 115
Zbyszko Melosik 117
Jarosław Michalsk 118
Bogusław Milerski 122
Bożena Muchacka 124
Beata Mydłowska 126
Jerzy Nikitorowicz 128
Marian Nowak 134
Renata Nowakowska-Siuta 139
Inetta Nowosad 141
Kazimierz Pierzchała 143
Norbert G. Pikuła 148
Tadeusz Pilch 152
Magdalena Piorunek 154
Rafał Piwowarski 156
Czesław Plewka 158
Paweł Poszytek 162
Andrzej Radziewicz-Winnicki 164
Bronisław Siemieniecki 172
Jan Sikora 179
Henryk Skarżyński 181
Adam Solak 183
Katarzyna M. Stanek 185
Elżbieta Supryn 187
Krzysztof Symela 189
Jolanta Szempruch 197
Franciszek Szlosek 199
Jan Szmidt 205
Beata Szurowska 207
Mirosław J. Szymański 211
Bogusław Śliwerski 214
Maciej Tanaś 217
Renata Tomaszewska 223
Danuta Uryga 227
Gertruda Uścińska 229
Zygmunt Wiatrowski 230
Jadwiga Wicińska 235
Lech Witkowski 236
Mariola Wolan-Nowakowska 240
Zdzisław Wołk 244
Ireneusz Woźniak 247
Jerzy Woźnicki 253
Marzenna Zaorska 255
Wiktor Marek Zawieska 258
Curriculum Vitae 260

Aksjologiczne aspekty pracy w procesie resocjalizacji

Oficyna Wydawnicza “Impuls”
2021 r.

Spis treści

Wprowadzenie (Beata Mydłowska)

 

Praca w systemie wartości

Krystyna Chałas
Praca człowieka płaszczyzną urzeczywistniania przymiotów osoby

Beata Mydłowska
Aksjologiczny wymiar pracy w kontekście nowych wyzwań

Anna Janus
Aksjologia a zjawiska patologiczne w miejscu pracy

Stanisław Urbański
Praca w życiu człowieka

Mirosław Wójcik
Praca jako aktywność współczesnego uczestnika polskiej przestrzeni społeczno-kulturowej
(Refleksja pedagogiczno-aksjologiczna historyka wychowania z przywołaniem paradygmatów przeszłości i odniesieniem do wartości starorzymskich)

Adam Fijałkowski
Rola pracy w poglądach Jana Amosa Komeńskiego

 

Współczesne problemy resocjalizacji

Marian Nowak
Wychowanie do wartości pracy w perspektywie resocjalizacji – resocjalizacja przez pracę

Angelika Barczyk-Nessel
Wartość pracy w resocjalizacji osób osadzonych w polskich placówkach penitencjarnych

Elżbieta Łuczak
Praca jako podstawowy środek resocjalizacji penitencjarnej

Marek Jeziorański
Znaczenie pracy w procesie resocjalizacji penitencjarnej w świetle teorii rezonansu społecznego Hartmuta Rosy

Barbara Baraniak
Wartościowe aspekty pracy w odniesieniu do osób skazanych

 

Praca w procesie resocjalizacji – aspekt praktyczny

Andrzej Bałandynowicz
Aktywizacja zawodowa skazanych jako cecha modalna w ich readaptacji społecznej

Kazimierz Pierzchała
Praca jako element resocjalizujący w kontekście badań własnych

Sabina Janik
Praca szansą na reintegrację społeczną nieletnich po opuszczeniu placówek resocjalizacyjnych

Marta Jaroszewska
Wpływ kształcenia na aktywność zawodową więźniów w procesie readaptacji społecznej

WIELOWYMIAROWOŚĆ EGZYSTENCJI CZŁOWIEKA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE. TOM 2

Oficyna Wydawnicza “Impuls”
2019 r.

Spis treści

Wstęp

 

Część pierwsza
Wieloaspektowość problematyki społecznej

Andrzej Bałandynowicz
Ekologia życia w świetle etycznych paradygmatów filozofii pedagogicznej
Ecology of life in the context of ethical paradigms of pedagogical philosophy

Bartosz Mitkiewicz
Formy komunikacji międzypokoleniowej w kontekście eurosieroctwa seniorów
Forms of communication between generations in the context
Euro-orphanhood of seniors

Henryk Skorowski
Etyczne niepokoje współczesnej rzeczywistości
Ethical concerns of contemporary reality

Dorota Tomczyszyn
Być matką dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Being the mother of a child with intellectual disability

 

CZĘŚĆ DRUGA
Człowiek w labiryncie technologii informacyjnej 

Sylwia Gwoździewicz
Uzależnienia od technologii informacyjnych w ujęciu problematyki prawnej i medycznej klasyfikacji uzależnień oraz międzynarodowych badań naukowych
The addiction to information technology in terms of legal issues and medical classification addiction and of the international scientific research

Agnieszka Roguska
Oskarżenie mass mediów o zakupoholizm?
Accusing mass media for shopaholism?

Dorota Katarzyna Marczuk
Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży
Cyberbullying among children and adolescents

Karolina Karbownik
Przedsiębiorstwo w rzeczywistości wirtualnej. Specyfika mnogości zagrożeń
Enterprise in virtual reality. The specificity of the multiplicity of threats

 

CZĘŚĆ TRZECIA
Resocjalizacja i profilaktyka społeczna we współczesnym świecie

Beata Mydłowska
Działania resocjalizacyjne – readaptacyjne – wspierające kształcenie zawodowe więźniów
Actions correctional – readaptation – supporting vocational training of prisoners

Kazimierz Pierzchała
Konteksty pedagogiczno-społeczne resocjalizacji w perspektywie integralnej
Pedagogical and social contexts of rehabilitation in an integral perspective

Monika Mydłowska
Aksjologia wychowania w kontekście przemocy wobec dziecka w rodzinie
Axiology of upbringing in the context of violence against children in the family

Marta Jaroszewska
Kształcenie zawodowe skazanych w szkołach przywięziennych
Vocational education of convicts in prison schools

Kształcenie zawodowe. Tom 1. Dylematy i perspektywy. Problemy nauk pedagogicznych

Oficyna Wydawnicza “Impuls”
2019 r.

Spis treści

Wstęp

 

Część pierwsza

Dylematy kształcenia zawodowego

 

Stanisław Urbański

Etyka pracy człowieka

Labor ethics of human

 

Wioleta Gaweł

Społeczna odpowiedzialność biznesu w kształceniu na uczelniach wyższych

Social responsibility of businessin education on university

 

Beata Mydłowska

Kształcenie zawodowe na tle polskich uwarunkowań – stan, problemy, perspektywy

Vocational education against the background of Polish conditions – state, problems, perspectives

 

Barbara Baraniak

Dyskurs o przyszłości szkolnictwa zawodowego

The discourse about the future occupational vocational schools

 

Ryszard Stępień

Współczesne kontrowersje wokół dylematu: kształcić ogólnie czy zawodowo?

Contemporary controversy around dilemmas: general or professional education

 

Aleksandra Kobylańska

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w kształceniu zawodowym

Planning didactic and educational work in vocational education

 

Magdalena Malik, Dorota Silber-Furman

Czym skorupka za młodu nasiąknie… Kilka słów o kształtowaniu w wieku najmłodszym stosunku do pracy

As the twig is bent, so grows the tree… Some words about shaping at a young age dispositions towards work

 

Część druga 

Kształcenie zawodowe w praktyce

 

Jarosław Moszczyński

Jak zostać biegłym z zakresu kryminalistyki?

How to become an expert in forensic sciences?

 

Renata Rasińska, Dorota Kinal, Agnieszka Geneja-Niedzielska

Kształcenie pracowników służb społecznych przez pryzmat pedagogiki społecznej

Educating employees for social services through the prism of social pedagogy

 

Aleksandra Zwalińska, Leszek Zakrzewski

Znaczenie metodyki nauczania ruchu w kształceniu zawodowym rehabilitantów

The importance of the methodology of teaching movement in vocational education of physiotherapists

 

Regina Korzeniowska

Kształcenie zawodowe pedagogów specjalnych drogą do społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną

Vocational training of special needs educators as a way of social inclusion for people with mental disability

 

Część trzecia

Kształcenie zawodowe a rynek pracy w świetle wyników badań empirycznych

 

Mariusz Kubiak, Renata Rasińska, Janina Golik

Doradztwo zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych w województwie wielkopolskim

Professional consulting in upper secondary schools in the Greater Poland voivodeship

 

Renata Rasińska, Mariusz Kubiak, Dorota Kinal

Kształcenie zawodowe a szanse na rynku pracy w opiniach rodziców

Professional education and job prospects in parents’ opinions

 

Beata Mydłowska

Rola praktycznej nauki zawodu w kształtowaniu umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodów usługowych

The role of practical vocational training in shaping the skills necessary to perform service professions

Ułatwienie dostępu