Słowo wstępne
Rozdział 1. Romantyzm we współczesnej myśli pedagogicznej
Bogusław Śliwerski
Rozdział 2. Romantyzm dziś – relektury, odkrycia i gry
Ewa Paczoska
Rozdział 3. Światopogląd romantyczny dziś, czyli po co nam romantyzm
Jakub Z. Lichański
Rozdział 4. Czy romantyzm jest nam wciąż potrzebny? Pedagogiczne rozważania nad kanonem romantycznym z perspektywy współczesnych przemian kulturowych
Krystyna Pankowska
Rozdział 5. Frazy słowne romantyków nieśmiertelnymi kodami kultury
Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Rozdział 6. Więcej szkiełka i oka, a mniej czucia i wiary!
Irena Pospiszyl
Rozdział 7. Śladami romantycznej wrażliwości w polskiej kulturze współczesnej
Stefan M. Kwiatkowski, Beata Mydłowska
Rozdział 8. „O roku ów…” Wielokrotne odczytywanie Pana Tadeusza
Katarzyna Bzowska
Rozdział 9. Metafora pana i niewolnika egzemplifikacją przemian mentalnych epoki romantyzmu
Kazimierz Pospiszyl
Rozdział 10. Romantyzm i młodzi XXI wieku. Recepcja epoki z perspektywy szkoły. Studium przypadku
Jacek Chrobak
Rozdział 11. Czy romantyzm wart wysiłku?
Włodzimierz Mier-Jędrzejowicz
Rozdział 12. Romantyzm Sanah. Głos studentki
Aleksandra Subdysiak
O autorach
Bibliografia
WPROWADZENIE…………………………………………………………………………………………………………………………………… 5
ROZDZIAŁ I…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10
PRACA W ŻYCIU CZŁOWIEKA………………………………………………………………………………………………………….. 10
ROZDZIAŁ II………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 66
PRACA JAKO FORMA ODDZIAŁYWANIA RESOCJALIZACYJNEGO………………………………………….. 66
2.1. Praca jako metoda resocjalizacji…………………………………………………………………………………………………. 66
2.2. Organizacja procesu resocjalizacji przez pracę………………………………………………………………………….. 77
2.3. Prawne regulacje dotyczące pracy osób skazanych na karę pozbawienia wolności……………………. 92
2.4. Skutki społeczne zatrudniania skazanych…………………………………………………………………………………… 104
2.5. Formy i metody pracy osób osadzonych……………………………………………………………………………………. 109
2.6. Skuteczność pracy w procesie resocjalizacji……………………………………………………………………………… 125
ROZDZIAŁ III………………………………………………………………………………………………………………………………………. 137
SATYSFAKCJA Z PRACY I SAMOOCENA JAKO DETERMINANTY SKUTECZNOŚCI PRACY OSADZONYCH 137
3.1. Satysfakcji z pracy……………………………………………………………………………………………………………………… 138
3.2. Samoocena…………………………………………………………………………………………………………………………………. 151
3.3. Satysfakcja i samoocena – odniesienia teoretyczne…………………………………………………………………… 162
ROZDZIAŁ IV………………………………………………………………………………………………………………………………………. 171
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH……………………………………………………………………………………………. 171
4.1. Przedmiot i cel badań………………………………………………………………………………………………………………… 171
4.2. Problem badawczy i pytania badawcze……………………………………………………………………………………… 175
4.3. Zmienne i wskaźniki…………………………………………………………………………………………………………………… 177
4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze……………………………………………………………………………………… 186
4.5. Charakterystyka terenu badań i badanej próby…………………………………………………………………………. 190
4.6. Organizacja badań i procedura badawcza………………………………………………………………………………… 197
ROZDZIAŁ V……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 200
OPIS I ANALIZA WYNIKÓW BADANIA WŁASNEGO…………………………………………………………………… 200
5.1. Charakterystyka próby badawczej…………………………………………………………………………………………….. 200
5.1.1. Charakterystyka obecnej sytuacji zawodowej osób z grupy badawczej………………………………….. 215
5.1.2. Preferencje dotyczące pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności………………………. 219
5.1.3. Opinie na temat pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności………………………………… 221
5.1.4. Plany dotyczące pracy po odbyciu kary pozbawienia wolności……………………………………………… 225
5.2. Charakterystyka poziomu samooceny więźniów………………………………………………………………………… 226
5.2.1. Samoocena skazanych w zależności od różnych zmiennych socjodemograficznych……………….. 229
5.3. Miejsce pracy w systemie wartości……………………………………………………………………………………………. 264
5.4. Poziom satysfakcji z pracy więźniów…………………………………………………………………………………………. 269
5.5. Relacje pomiędzy samooceną więźniów a ich satysfakcją z pracy…………………………………………….. 272
5.6. Relacje pomiędzy systemem wartości osadzonych a ich satysfakcją z pracy……………………………… 273
5.7. Relacje pomiędzy statusem społecznym osadzonych a ich satysfakcją z pracy………………………….. 293
5.8. Relacje pomiędzy miejscem pracy osadzonych a ich satysfakcją z jej wykonywania…………………. 327
5.9. Relacja pomiędzy okresem przebywania w więzieniu a satysfakcją z pracy………………………………. 357
5.10. Różnice pomiędzy więźniami pierwszy raz skazanymi a recydywistami w poziomie satysfakcji z podejmowanej pracy 361
ROZDZIAŁ VI………………………………………………………………………………………………………………………………………. 365
WNIOSKI I REKOMENDACJE…………………………………………………………………………………………………………… 365
6.1. Wnioski………………………………………………………………………………………………………………………………………. 365
6.2. Rekomendacje……………………………………………………………………………………………………………………………. 370
BIBLIOGRAFIA…………………………………………………………………………………………………………………………………… 380
SPIS TABEL…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 403
SPIS RYSUNKÓW……………………………………………………………………………………………………………………………….. 414
ZAŁĄCZNIK 1……………………………………………………………………………………………………………………………………… 415
KWESTIONARIUSZ AUTORSKI……………………………………………………………………………………………………….. 415
WPROWADZENIE 4
Listy do Jubilata napisali:
Tadeusz Aleksander 8
Ewa Solarczyk – Ambrozik i Wiesław Ambrozik 12
Irena Androszczuk 14
Józefa Bałachowicz 16
Henryk Bednarczyk 18
Ryszard Bera 20
Justyna Bluszcz 24
Krystyna Chałas 26
Honorata Ciara i Dorota Gołuch 27
Danuta Cichy 30
Agnieszka Cybal-Michalska 32
Maria Czerepaniak-Walczak 35
Mirosława Nowak-Dziemianowicz 40
Michał Federowicz 44
Waldemar Furmanek 48
Zenon Gajdzica 56
Ryszard Gerlach 59
Danuta Gielarowska 64
Agnieszka Gromkowska-Melosik 66
Elżbieta Hoffmann 67
Beata Jakimiuk 70
Urszula Jeruszka 72
Stanisław Juszczyk 75
Kazimierz Karolczak 79
Marek Konopczyński 83
Mirosław Kowalski 86
Wasyl Kremień 93
Barbara Kromolicka 94
Zbigniew Kwieciński 96
Tadeusz Lewowicki 98
Jan Łaszczyk 102
Joanna M. Łukasik 106
Joanna Madalińska-Michalak 109
Zbigniew Marciniak 113
Barbara Marcinkowska 115
Zbyszko Melosik 117
Jarosław Michalsk 118
Bogusław Milerski 122
Bożena Muchacka 124
Beata Mydłowska 126
Jerzy Nikitorowicz 128
Marian Nowak 134
Renata Nowakowska-Siuta 139
Inetta Nowosad 141
Kazimierz Pierzchała 143
Norbert G. Pikuła 148
Tadeusz Pilch 152
Magdalena Piorunek 154
Rafał Piwowarski 156
Czesław Plewka 158
Paweł Poszytek 162
Andrzej Radziewicz-Winnicki 164
Bronisław Siemieniecki 172
Jan Sikora 179
Henryk Skarżyński 181
Adam Solak 183
Katarzyna M. Stanek 185
Elżbieta Supryn 187
Krzysztof Symela 189
Jolanta Szempruch 197
Franciszek Szlosek 199
Jan Szmidt 205
Beata Szurowska 207
Mirosław J. Szymański 211
Bogusław Śliwerski 214
Maciej Tanaś 217
Renata Tomaszewska 223
Danuta Uryga 227
Gertruda Uścińska 229
Zygmunt Wiatrowski 230
Jadwiga Wicińska 235
Lech Witkowski 236
Mariola Wolan-Nowakowska 240
Zdzisław Wołk 244
Ireneusz Woźniak 247
Jerzy Woźnicki 253
Marzenna Zaorska 255
Wiktor Marek Zawieska 258
Curriculum Vitae 260
Wprowadzenie (Beata Mydłowska)
Praca w systemie wartości
Krystyna Chałas
Praca człowieka płaszczyzną urzeczywistniania przymiotów osoby
Beata Mydłowska
Aksjologiczny wymiar pracy w kontekście nowych wyzwań
Anna Janus
Aksjologia a zjawiska patologiczne w miejscu pracy
Stanisław Urbański
Praca w życiu człowieka
Mirosław Wójcik
Praca jako aktywność współczesnego uczestnika polskiej przestrzeni społeczno-kulturowej
(Refleksja pedagogiczno-aksjologiczna historyka wychowania z przywołaniem paradygmatów przeszłości i odniesieniem do wartości starorzymskich)
Adam Fijałkowski
Rola pracy w poglądach Jana Amosa Komeńskiego
Współczesne problemy resocjalizacji
Marian Nowak
Wychowanie do wartości pracy w perspektywie resocjalizacji – resocjalizacja przez pracę
Angelika Barczyk-Nessel
Wartość pracy w resocjalizacji osób osadzonych w polskich placówkach penitencjarnych
Elżbieta Łuczak
Praca jako podstawowy środek resocjalizacji penitencjarnej
Marek Jeziorański
Znaczenie pracy w procesie resocjalizacji penitencjarnej w świetle teorii rezonansu społecznego Hartmuta Rosy
Barbara Baraniak
Wartościowe aspekty pracy w odniesieniu do osób skazanych
Praca w procesie resocjalizacji – aspekt praktyczny
Andrzej Bałandynowicz
Aktywizacja zawodowa skazanych jako cecha modalna w ich readaptacji społecznej
Kazimierz Pierzchała
Praca jako element resocjalizujący w kontekście badań własnych
Sabina Janik
Praca szansą na reintegrację społeczną nieletnich po opuszczeniu placówek resocjalizacyjnych
Marta Jaroszewska
Wpływ kształcenia na aktywność zawodową więźniów w procesie readaptacji społecznej
Wstęp
Część pierwsza
Wieloaspektowość problematyki społecznej
Andrzej Bałandynowicz
Ekologia życia w świetle etycznych paradygmatów filozofii pedagogicznej
Ecology of life in the context of ethical paradigms of pedagogical philosophy
Bartosz Mitkiewicz
Formy komunikacji międzypokoleniowej w kontekście eurosieroctwa seniorów
Forms of communication between generations in the context
Euro-orphanhood of seniors
Henryk Skorowski
Etyczne niepokoje współczesnej rzeczywistości
Ethical concerns of contemporary reality
Dorota Tomczyszyn
Być matką dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Being the mother of a child with intellectual disability
CZĘŚĆ DRUGA
Człowiek w labiryncie technologii informacyjnej
Sylwia Gwoździewicz
Uzależnienia od technologii informacyjnych w ujęciu problematyki prawnej i medycznej klasyfikacji uzależnień oraz międzynarodowych badań naukowych
The addiction to information technology in terms of legal issues and medical classification addiction and of the international scientific research
Agnieszka Roguska
Oskarżenie mass mediów o zakupoholizm?
Accusing mass media for shopaholism?
Dorota Katarzyna Marczuk
Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży
Cyberbullying among children and adolescents
Karolina Karbownik
Przedsiębiorstwo w rzeczywistości wirtualnej. Specyfika mnogości zagrożeń
Enterprise in virtual reality. The specificity of the multiplicity of threats
CZĘŚĆ TRZECIA
Resocjalizacja i profilaktyka społeczna we współczesnym świecie
Beata Mydłowska
Działania resocjalizacyjne – readaptacyjne – wspierające kształcenie zawodowe więźniów
Actions correctional – readaptation – supporting vocational training of prisoners
Kazimierz Pierzchała
Konteksty pedagogiczno-społeczne resocjalizacji w perspektywie integralnej
Pedagogical and social contexts of rehabilitation in an integral perspective
Monika Mydłowska
Aksjologia wychowania w kontekście przemocy wobec dziecka w rodzinie
Axiology of upbringing in the context of violence against children in the family
Marta Jaroszewska
Kształcenie zawodowe skazanych w szkołach przywięziennych
Vocational education of convicts in prison schools
Wstęp
Część pierwsza
Dylematy kształcenia zawodowego
Stanisław Urbański
Etyka pracy człowieka
Labor ethics of human
Wioleta Gaweł
Społeczna odpowiedzialność biznesu w kształceniu na uczelniach wyższych
Social responsibility of businessin education on university
Beata Mydłowska
Kształcenie zawodowe na tle polskich uwarunkowań – stan, problemy, perspektywy
Vocational education against the background of Polish conditions – state, problems, perspectives
Barbara Baraniak
Dyskurs o przyszłości szkolnictwa zawodowego
The discourse about the future occupational vocational schools
Ryszard Stępień
Współczesne kontrowersje wokół dylematu: kształcić ogólnie czy zawodowo?
Contemporary controversy around dilemmas: general or professional education
Aleksandra Kobylańska
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w kształceniu zawodowym
Planning didactic and educational work in vocational education
Magdalena Malik, Dorota Silber-Furman
Czym skorupka za młodu nasiąknie… Kilka słów o kształtowaniu w wieku najmłodszym stosunku do pracy
As the twig is bent, so grows the tree… Some words about shaping at a young age dispositions towards work
Część druga
Kształcenie zawodowe w praktyce
Jarosław Moszczyński
Jak zostać biegłym z zakresu kryminalistyki?
How to become an expert in forensic sciences?
Renata Rasińska, Dorota Kinal, Agnieszka Geneja-Niedzielska
Kształcenie pracowników służb społecznych przez pryzmat pedagogiki społecznej
Educating employees for social services through the prism of social pedagogy
Aleksandra Zwalińska, Leszek Zakrzewski
Znaczenie metodyki nauczania ruchu w kształceniu zawodowym rehabilitantów
The importance of the methodology of teaching movement in vocational education of physiotherapists
Regina Korzeniowska
Kształcenie zawodowe pedagogów specjalnych drogą do społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Vocational training of special needs educators as a way of social inclusion for people with mental disability
Część trzecia
Kształcenie zawodowe a rynek pracy w świetle wyników badań empirycznych
Mariusz Kubiak, Renata Rasińska, Janina Golik
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych w województwie wielkopolskim
Professional consulting in upper secondary schools in the Greater Poland voivodeship
Renata Rasińska, Mariusz Kubiak, Dorota Kinal
Kształcenie zawodowe a szanse na rynku pracy w opiniach rodziców
Professional education and job prospects in parents’ opinions
Beata Mydłowska
Rola praktycznej nauki zawodu w kształtowaniu umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodów usługowych
The role of practical vocational training in shaping the skills necessary to perform service professions